eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
259 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
حمایت صریح از @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در بخشی از یادداشت ٬ ضمن تخریب مستقیم ٬ از با یاد شده است: 🔸تشکل اساتید گروهی است که درانتخابات ریاست جمهوری از ابراهیم رئیسی حمایت کرد. در مقابلِ این گروه، "نشست دوره ای اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم" قرار دارد که بر حفظ استقلال حوزه علمیه تاکید دارند و آیت الله محمدجواد علوی بروجردی، نوه آیت الله بروجردی، ازجمله چهره های شاخص آن است. 🔹برخلاف نشست دوره ای اساتید که روحانیون شاخصی در آن حضور دارند، در گروه تشکل اساتید کمتر چهره شاخص حوزوی را می توان یافت. 🔻متن کامل یادداشت در لینک ذیل: 👇 http://www.bbc.com/persian/blog-viewpoints-45314044 @rozaneebefarda
💥مهم ژورنالیست ها از جان حوزه چه میخواهند؟ 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 💠ژورنالیسم حیات خود را در حل نشدن میداند. ژورنالیست ها از درست مساله بیزارند. چرا که فهم درست مساله مقدمه حل آسان مساله است. ژورنالیسم مشغول کردن انسانها به حل مسایل ساختگی است. ژورنالیست ها با نقاب مسوولیت به انجام ماموریت خود مشغولند. 💠ژورنالیست ها از مشغول کردن آدمها به مسائلی که ساخته دست آنهاست لذت میبرند. ژورنالیسم نوعی نیز هست دیگر آزاری با مسائلی که واقعا مساله نیستند. ژورنالیسم را می شناسند و به ژورنالیست ها همان گونه مینگرند که لایقند. شأن بزرگان برتر از ژورنالیسم است. تنها اند که از بودن در کنار ژورنالیست ها خوشحالند. ظاهرش آنست که ژورنالیست ها در کنار آنهایند. 💠سیره ژورنالیست ها بر همین پایه است. مینمایند که در کنارت هستند در حالی که تو در کنار آنهایی. بزرگان هیچ گاه در کنار کسی قرار نمیگیرند مگر آنکه بزرگتر باشد. هنر ژورنالیست ها این است که کسی را بزرگ کنند ودر کنارش بایستند و با او عکس بگیرند مصاحبه کنند و... . 💠اما بزرگی که خود و دیگران او را به بزرگی شناخته اند نیازی به ژورنالیست ها ندارد. انسانهای خُرد که سودای بزرگی دارند تمنای خود را از ژورنالیست ها میطلبند. آنها ژورنالیست ها را به خود راه می دهند تا بلکه در کنار آنها به نان و نوایی برسند غافل از آنکه پیشتر شده اند. 💠ژورنالیست ها با این وعده که آنها را بزرگ خواهند کرد به اندرونی آنها راه پیدا میکنند و اینگونه از دل اندرونی برای بیرونی ها مساله میسازند. 💠 ژورنالیسم با اندرونیات ارتزاق میکند. با مساله سازی مباحث اندرونی تغذیه میکند و اینگونه روز به روز فربهتر نیز میشود. 💠ژورنالیسم نوعی خاله زنک بازی مدرن است اما چون مدرن است مثل هر پدیده مدرن دیگر زشت نیست. از ژورنالیسم بیشتر در حوزه هنر و ورزش شنیدهایم. اما چندی است که پای نوع مبتذل آن به حوزه نیز باز شده است. فهم رابطه حوزه و ژورنالیسم دارای ظرافت هایی است. 💠بزرگان حوزه به احترام بزرگی خویش از ژورنالیسم در پرهیزند پس ژورنالیستها به سراغ چه کسانی در حوزه میروند؟ پای ژورنالیسم را چه کسانی به حوزه باز کرده است؟ ژورنالیسم با کدام عنصر حوزوی رابطه دوستانه دارد؟ ژورنالیست ها در حوزه به دنبال انجام کدام ماموریت هستند؟ 💠به نظر می رسد آنان که سودای بزرگی در سر دارند شکار اول این جریان ژورنالیسم هستند. ژورنالیسم با زبان گویای بی زبانی به آنها وعده میدهد، وعده بزرگ شدن. بزرگ سازی میکنند و بعد بزرگان خودساخته را به جان هم می اندازند. اما چرا نمیدانند راه بزرگ شدن، دست کم در حوزه این نیست. این را ژورنالیست ها نمیدانند، چون حوزه را نمیشناسند. چون حوزه را با فوتبال و سینما اشتباه گرفته اند. فکر کرده اند حوزه هم جای است. سلبریتی ها احمق اند چون بازیچه ژورنالیست هایند. اما از آنها بدتر کسانی اند که در حوزه به دنبال سلبریتی بازی اند. راه بزرگ شدن را طیفی از حوزوی ها چرا نمیدانند؟ همین قدر بدانند که بودن در کنار ژورنالیست ها آنها را در نگه خواهد داشت. 💠 لهو و لعب کار ژورنالیست هاست. اهل حوزه باید با چشم پوشی از چشم بندی ژورنالیست ها، به دنبال بزرگانی بگردند که ژورنالیست ها هیچ گاه به سراغ آنها نخواهند رفت و از آنها اسمی به بزرگی نخواهند برد. 💠آنان که آرزوی و بزرگی در سر دارند باید به علمی و معنوی بپردازند. برای پیشینیان جز این نبوده برای ما هم جز این نیست و مباد که در آینده نیز جز این باشد. سعید شربیانی تحولات حوزوی را در پی بگیرید: 👇 @rozaneebefarda
هدایت شده از رحا مدیا
شفقنا یار شفیق حوزه سکولار! در حالیکه تمام سایت های مشهور و انقلابی اخبار مربوط به دیدار طلاب انقلابی با آیت الله العظمی نوری همدانی در موضوع مقابله با کنوانسیونهای استعماری مثلFATF و CFT را پوشش میدادند، سایت شفقنا که همیشه در ارائه مطالب به مخاطبان خود به سرعت عمل می کند و جزء اولین سایت هایی است که اخبار را رسانه ای میکند و همچنین باتوجه به آمارهایی که اخیراً شفقنا را دومین سایت برتر کشور معرفی کرده است، به هیچ وجه مطالب این جلسه را پوشش نداده و به جای آن جلسه دیدار دبیر اعضای شورای انقلاب فرهنگی که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد (که بعد از جلسه fatf بود) را پوشش داد. بنظرمیرسد این سایت فقط روندی را که اصلاح طلبان و حوزوی های سکولار دوست دارند پیگیری می کند و گاهی هم با مطالب انقلابی سعی بر ظاهر سازی دارد اما چه سود که دم خروس خود را نمایان می کند! #علی_ابراهیمی 30/10/97 #حوزه_سکولار #افشاگری #استکبار_ستیزی #سکولاریسم_حوزوی @resalathozehenghelabi
یادداشت خواندنی آقای در نقد آقای @rozaneebefarda 🔻🔻🔹 آقای روحانی! اینجا که واتیکان نیست! در کجای دنیا و با کدام عقل سلیم گرداب‌های خطرناک را که ظاهری فریبنده دارند، پیش پای مردم قرار می‌دهند و مسئولیت مقابله با آن را از دوش خود برمی‌دارند! به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، « حسین شریعتمداری» در سرمقاله شماره امروز روزنامه «کیهان» با نقد سخنان حسن روحانی درباره فضای مجازی و فیلترینگ، نوشت: ۱- « انگار ما اختیاری از آسمان داریم که می‌توانیم بر زمینیان هر فرمانی را صادر کنیم، نه اینطور نیست، چنین چیزی وجود ندارد. اینطور نیست که ما اختیار داشته باشیم. خداوند به پیغمبرش می‌گوید: «وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ، تو وکیل مردم نیستی، تو چکار به کار مردم داری؟ «و َمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ»؛ تو باید پیام برسانی، حالا مردم یا گوش می‌کنند و هدایت می‌شوند یا گوش نمی‌دهند... مردم باید انتخاب کنند، اگر انتخاب نکنند که دین نمی‌شود، با تحمیل که نمی‌شود دین درست کرد. «لا اکراه فی‌الدین». اساس دین باید با فهم و درک و پذیرش باشد. بقیه مسائل هم همینطور است». این، بخشی از سخنان دیروز رئیس‌جمهور محترم در جمع مدیران وزارت ارتباطات است که سخن حق و بایسته‌ای است چرا که دین یک باور قلبی است و باور قلبی افراد را نمی‌توان با توسل به زور تغییر داد. اما این نکته که بدیهی نیز هست از مسئولیت مسئولان در قبال دین مردم نمی‌کاهد چرا که ابلاغ دین در آیه شریفه «وَمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ» تنها ابلاغ زبانی و بیان مبانی دینی نیست بلکه مقابله با موانعی که از فهم دین و رسیدن پیام اسلام به مردم جلوگیری می‌کند نیز بخشی از همان ابلاغ دین است. جناب رئیس‌جمهور یک شخصیت روحانی است و به یقین می‌دانند که آیات قرآن را باید در ضرب با آیات دیگر تفسیر کرد. مثلا در آیه شریفه «یدالله فوق ایدیهم... دست خدا بالای دست آنهاست» نمی‌توان «ید» را به معنای «دست» گرفت! زیرا خداوند تبارک و تعالی منزه از جسم و ماده است. «ید» هم به معنای دست است و هم به معنای «قدرت» و در آیه مورد ‌اشاره معنای قدرت مورد نظر بوده است چرا که در آیه دیگری می‌فرماید «لیس کمثله شیء... هیچ چیز مانند او-خدا- نیست». حال اگر مفهوم آیه شریفه «وما علینا الا البلاغ»  و یا «وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ» رها کردن امور به حال خود باشد! ضمن آنکه با سیره رسول خدا(ص) و ائمه هدی(ع) در تناقض آشکار است، با آیات فراوان دیگر قرآن نیز مغایرت و تضاد جدی دارد و این در حالی است که به مصداق «وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلافاً کَثِیراً... اگر(قرآن) از جانب غیر خدا بود در آن اختلافی بسیار می‌یافتند». در قرآن اختلاف و تناقضی نیست بنابراین، چنانچه منظور جناب روحانی از استناد به آیات یاد شده، رفع مسئولیت از دولت و مسئولان باشد، با عرض پوزش باید گفت برداشت و تفسیر نا‌صواب و خطایی داشته‌اند! به عنوان مثال: در آیه‌ای که زینت‌بخش آرم سپاه پاسداران نیز هست، آمده است؛ «وَأَعِدّوا لَهُم مَا‌استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم... هر چه نیرو در توان دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان]، آماده سازید! و (همچنین) اسب‌های ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید». بدیهی است که این آیه شریفه با آیه «و َمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ» مغایرتی ندارد بلکه به وضوح نشان می‌دهد که تهیه ساز و برگ جنگی برای مقابله با دشمنان نیز بخشی از همان ابلاغ است.  🔸در خاتمه، این گلایه دوستانه از عالمان دینی در میان است که چرا در مقابل این نظرات و دیدگاه‌های انحرافی تلاش چندانی نمی‌کنند تا ورود افرادی نظیر نگارنده به این وادی ضرورتی نداشته باشد؟! متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید: 👇 http://kayhan.ir/fa/news/152902 @rozaneebefarda
🔴 هفته نامه حریم امام یا هفته نامه پیام حوزه سکولار!! ⏪ نکته مهم این است که چرا به اسم امام رضوان الله تعالی علیه بودجه ها خرج بوق شدن برای طیف ها و اشخاص مساله دار می شود؟ به راستی متولی رسیدگی چه کسی است؟ صرف نظر از طرح موارد متعدد انحرافی در این هفته نامه اخیرا مقاله ای تحت عنوان اشتباهات ما در مورد حجاب به چاپ رسانده است تا از این رهگذر برخی فرزندان و وابستگان به بیت امام و سایرین که در خارج یا داخل کشور اهتمامی به رعایت حجاب ندارند را تطهیر کند.!! 🔘 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نجفی یزدی از اساتید حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی اين مقاله را به چالش کشیده و آن را مورد نقد علمی قرار داده است. ⏪ در هفته‌نامه حریم امام‌ قدس سره شماره 348 مطالبی تحت عنوان اشتباهات ما در حجاب آمده است که نیازمند بررسی جدی است. ایشان ابتدا خلاصه مطالب مورد ادعا را نقل کرده سپس آن را بررسی می‌کند.. ➕ 🔴 متن کامل yon.ir/te7VR منبع @sharehnews @rozaneebefarda
💥مهم آیت‌الله‌ مکارم خطاب به آقای : شما رئیس جمهوری اسلامی هستید؛ نه رئیس جمهور دموکراتیک @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️ سخنان رئیس‌جمهور درباره و زننده بود 🔹 حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم در پاسخ به سخنان اخیر رئیس جمهور چنین گفتند: اخیرا جناب رئیس جمهور دو جمله درباره مسئله و فضای مجازی گفتند که متأسفانه هر دو زننده بوده است؛ ان‌شاءالله در زمان مناسب، مفصل درباره این موضوع سخن خواهم گفت؛ اما امروز اشاره ای به آن خواهم داشت. 🔸ایشان با اشاره به اینکه مسئله حجاب جزو مسائل ضروری است، ابراز داشتند: رئیس جمهوری که قسم خورده است که ارزش های اسلامی را حفظ کند، باید به قسم خود پایبند باشد؛ ما اگر این همه شهید دادیم، برای ارزش های اسلامی بوده است. 🔹 اگر به قول غربی ها در منطقه اولین قدرت هستیم، آن هم بر اثر اسلام است؛ این را باید حفظ کرد، شما رئیس جمهوری اسلامی هستید؛ نه رئیس جمهور کشور دموکراتیک سکولار. 🔹درباره فضای مجازی هم ببینید که چه فسادهای رخ داده است؛ ما منکر این فضا نیستیم؛ اما باید جلوی مفاسد را گرفت؛ بنده از برخی از قضات محترم دادگستری شنیده ام که می گفتند اکثر طلاق هایی که واقع می شود مرتبط با وسوسه های فضای مجازی است و اکثر بدآموزی ها و انحرافات هم مربوط به این فضاست. 🔹 کسی نمی گوید فضای مجازی را حذف کنید؛ بلکه باید این فضا را اصلاح کرد؛ رئیس جمهور در سخنان خود می گوید: «وقتی مردم همه چیز را خواستند، نباید جلوی خواست آنان را گرفت» که در پاسخ باید گفت: اگر مردم همه چیز را می فهمند، پس درب دادگستری و تعزیرات را هم ببندید؛ یقینا یک عده خطاکار در کشور وجود دارند که باید جلوی آنان را گرفت. 🔹ایشان با تاکید به ضرورت اصلاح اشتباهات رییس جمهور اظهار داشتند: یکی از اصول سیاست این است که اگر در یک جا مسئله بغرنجی پیدا کردید، به سراغ مسائل حاشیه ای بروید؛ این جزو مسائل سیاست است؛ حالا هم که این مشکلات اقتصادی وجود دارد، مسئولان سراغ مباحث حاشیه ای می روند؛ سرگرم کردن مردم با این مسائل کار درستی نیست. @rozaneebefarda
موضع گیری آیت الله سبحانی نسبت به سخنان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹آیت الله سبحانی با اشاره به آیه 256 سوره بقره، اظهار داشتند: خداوند متعال در این آیه فرمودند: لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ/ در قبول دین ، اکراهی نیست. ( زیرا ) راه درست از راه انحرافی ، روشن شده است». 🔹 آیه ای که می فرماید «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، ناظر به عقیده است؛ عقیده با اکراه درست نمی شود؛ عقیده، جذب قلب می شود و قلب انسان اگر بخواهد قلب چیزی را جذب کند، نیازمند دلیل و برهان است. 🔹 باید منبری ها، رسانه ها و مؤلف ها عقائد را برهانی بیان کرده تا مردم آرام آرام معتقد شوند. 🔹این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه احکام جنبه اجرایی دارد، تصریح کردند: حجاب از قبیل مسائل تکلیفی است؛ حجاب، چماقی بر سر زنان نیست؛ بلکه مرتبط با عفاف آنان است. 🔹 امام سجاد(ع) فرموده است: حق چشم این است که آن را از حرام حفظ کنید و اگر بخواهید کمک بگیرید، بر نامحرم نگاه نکن؛ اگر نگاه کردی دامنتان آلوده می شود. 🔹آقایانی که در رأس کار هستند، یک مقدار از مسائل را برای حوزه بگذارند؛ شما که نیستید؛ اقتصاد، سیاست و ... برای شما؛ ولی احکام شرعی را برای حوزه بگذارید. 🔹حجاب تنها با نصیحت درست نمی شود؛ 50 درصد با نصیحت است؛ اما 50 درصد دیگر اجرا می خواهد، امر به معروف می خواهد، نهی از منکر می خواهد. 🔹 باید جنبه های اجرایی برای اجرای احکام حجاب در جامعه عاقلانه باشد. @rozaneebefarda
نفوذی ها٬ تسلیم طلبان و نقشه دشمن برای ۹۸ 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مشخص شد که چند تن از وزرای دولت ٬ در نامه ای به مقام معظم رهبری٬ fatf را بار دیگر به ایشان تعارف کرده اند. اینان همانهایی هستند که در برجام گفتند بانظر رهبری امضا کردیم و رهبری درجریان است. علی رغم تصریحات رهبر در نفی این ادعا٬ هنوز هم در گوش مردم همین مطلب خلاف واقع را زمزمه می کنند تا برای این ٬ شریک بگیرند و اگر بتوانند همه خود را گردن ایشان بیاندازند‌. جریان نفاق ونفوذ این بار در پی تکمیل پازل برنامه ریزی فتنه۹۸ پیش رفته و می خواهند تا با امضای ٬ زمینه فراهم سازند. می دانیم سیره حضرت آقا در اینگونه موارد رد یا تایید صریح نبوده ونیست تا اینکه دشمن نفوذی های ذی رسانه داخلی از رد ایشان پیراهن عثمان ساخته وبگویند رهبری نگذاشت واز طرفی مورد تأیید ایشان هم نمی باشد تا تأیید کنند. با توجه به برنامه فتنه ۹۸ که دشمن طبق اخبار رسیده قصد فرافکنی تمامی مشکلات بر رهبری هستند و به میدان آوردن قشر ضعیف جامعه به میدان خوب از این قضیه استفاده کنند. در این شرایط تکلیف جامعه اهمیت پیدا می کند که چطور با جهاد تبیینی و روشنگری٬ عقبه اجتماعی چنین دیدگاه هایی را نفی کنند تا تصمیم گیرندگان در فضایی بدور از فشار٬ بتوان این کنوانسیون را رد کنند. @rozaneebefarda
💥اختصاصی نامه به به زبان در تمجید از @rozaneebefarda
متن کامل نامه فارسی شهید صدر به امام خمینی٬ در تمجید از اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسمه تعالی حضرت آیت¬الله العظمی الامام المجاهد الخمینی دام¬ظله این نامه را بحضرتعالی در یکی از حساسترین لحظات تاریخ اسلام می نویسم تا بدینوسیله اعتماد [...] بی-نهایت خود را نسبت به پیروزیهای غرورآفرین ملت مسلمان ایران اظهار کنم. پیروزیهای پی در پی و چشمگیری که با رهبری خردمندانه آنحضرت صورت گرفت و برنامه نجات بخش اسلامی را به جای دو تمدن و ایدئولوژی مقابل شرق و غرب به بشریت عرضه داشت. پیروزی شکوهمندی که با همت عظیم ملت مسلمان ایران به رهبری حکیمانه آن حضرت تحقق پیدا کرد و این سرزمین اسلامی را از لوث شبح طاغوت روز پاک کرد و شرافت و کرامت ملت مسلمان ایران را که جریحه¬دار شده بود از نو احیاء و زنده کرد. پیروزی تاریخی بزرگی که با سعی و مجاهدت روحانیت بیدار و آزاد اسلام برهبری آن حضرت صورت گرفت و با همبستگی و همفکری تمام نیروهای فکری و روحانی و عملی جامعه روحانیت به ثمر رسید که در باب خود در تاریخ مجاهدات روحانیت شیعه کم¬نظیر است و همین وحدت و یکپارچگی و همبستگی بود که این پیروزی بزرگ و اسلامی را برای جامعه مسلمان ایران تضمین نمود. و در این هنگام که ما با امیدواری فراوان از درگاه الهی چشم به راه مراحل بعدی پیروزی این نهضت عظیم اسلامی هستیم. همه وجود و امکانات خود را در خدمت آن وجود بزرگ و نهضت مقدس اسلامی می¬گذاریم. و از خداوند متعال خواستاریم که بر عمر و صحت آنحضرت بیافزاید و آرزوهای دیرین و بزرگ ما را در سایه مرجعیت و رهبری آنحضرت محقق بفرماید. ان شاالله تعالی النجف الاشرف محمد باقر صدر تصویر دستخط شهید را در لینک ذیل ببینید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/562 @rozaneebefarda
چه کسی نخستین بار به فعالیت در را داده است؟! 💥فیه_تأمل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 فرید مدرسی خبرنگار اصلاح طلبی است که نزدیک به یک دهه و نیم بر حوزه علمیه قم متمرکز است و اکنون در برخی محافل نیمه علمی خود را به عنوان کارشناس حوزه مطالعات روحانیت معرفی می کند. از این بگذریم که چرا و چگونه یک می تواند چنین عناوین پرطمطراقی را برخود بار کند اما پرسش اصلی این است که چه کسی به یک ماموریت داد که با عینک وارد فضای بکر حوزه علمیه شود و به زعم خویش بتواند دیگرنمایی از فضای قم را کلید بزند و بعد از یک دهه و نیم٬ در کسوت برخی و بعضی جلوه کند؟! ماجرای تاثیرات ژورنالیسم در حوزه نیازمند بررسی های مستقل دیگری است؛ اما سوال اینجاست که چگونه سیاسی ترین جریان رسانه ای کشور توانست به نهانخانه حوزه قم کند و در طیفی که داعیه داشته و دارد٬ توفیق نسبی یابد و با خیال آسوده به فعال کردن مشغول شود؟!! فرید مدرسی در یادداشت مفصلی در دهه هشتاد٬ به تشریح برخی ابعاد ماموریت خود در قم پرداخته و تصریح می کند که مجری ایده های (داماد و شاگرد ) بوده است. مدرسی چنین نوشته است: 👇 نویسنده: فرید مدرسی - سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۷ حوزه ای دیگر در شهروند سرویس «حوزه» در هفته نامه شهروند امروز جدیدالولاده بود. جرقه راه اندازی چنین سرویسی در روزنامه شرق زده شد. من در سرویس سیاسی این روزنامه مشغول بودم و به نوشتن گزارش هایی مرتبط با روحانیون سیاسی و احزاب اصولگرا می پرداختم. روزی ، سردبیر در راهروی دفتر روزنامه در حوالی میدان آرژانتین این پیشنهاد را به من داد. من هم تحقیق و بررسی های اولیه را انجام دادم که کار بسیار سخت و تا حدی غیرممکن به نظر رسید. چراکه: روزنامه، روزنامه اصلاح طلبان بود و بخشی از حوزه و موثرین آن آنچنان حاضر به همکاری نبودند. این فقط گوشه ای از سختی کار بود. فضای رسمی حوزه و ساختار مدیریتی آن هیچگاه با اصلاح طلبان از در دوستی وارد نمی شود. اگرچه تعاملاتی در مقاطع تاریخی وجود داشت، اما این تعاملات به روابط صمیمانه مبدل نشده بود. از این رو، متنفذین این بخش حاضر به همکاری نبودند و به ما روی خوشی نشان نمی دادند. حتی آنان که در گفت و شنودهای خصوصی همچون اصلاح طلبان می اندیشند، در یک رسانه عمومی نه تنها حاضر به بیان آن مطالب نیستند، بلکه حتی از انتشار هرگونه مطلب در اینگونه رسانه ها سر باز می زنند. در روزنامه «هم میهن» باردیگر این ایده از سوی «محمد قوچانی» مطرح شد. آن روزها در این روزنامه، به ارائه اخبار، گزارش ها و تحلیل هایی درباره احزاب اصولگرا مشغول بودم و گاهی در صفحه آخر که تحت مسولیت «رضا خجسته رحیمی» بود، اخبار کوتاه حوزه را در ستونی به نام «حجره» انعکاس می دادم. همچنین اخبار و گزارش های حوزوی محض را در صفحات دیگر ارائه کرده بود. به یاد دارم که پرونده ای با نام «گعده سیاسیون در قم»  هم تهیه کردم که درباب تعاملات احزاب با علمای قم بود. سرویس حوزه آغاز به کار کرد، با 4 صفحه در هفته که پس از ماه ها گاهی تعداد صفحات آن به 16 صفحه -البته به ندرت- هم رسید؛ از تیر 86 تا آبان 87. در این یکسال و چهار ماه اکثر قریب به اتفاق پرونده ها با حاشیه هایی روبرو بود که هیچگاه به آن اشاره نکردم؛ حاشیه هایی درون نشریه تا در میان حوزویان و شخصیت های مرتبط با پرونده ها که روزی به آن می پردازم. آنچه در این میان باقی می ماند، هموار شدن این راه بود که با عنایت حوزویان مقدور نبود و باید از تک تک آنان که مرا یاری کردند، تشکر و سپاسگزاری کنم؛ به ویژه دوست گرامی ام « » و سایر عزیزانی که مقالات ذی قیمت خود را به ما هدیه دادند و در شهروند منتشر شد. این صفحات بهانه ای شد تا همراه و پیدا کنم و انشاءالله با توقیف شهروند این دوستی ها نه تنها متوقف نشود، بلکه تقویت و توسعه یابد. آنچنان بسیاری یافته ام که از است و نامی از آنان نمی برم تا خدای ناکرده نام کسی از قلم نیفتد. متن کامل را اینجا بخوانید: 👇 http://faridmod.blogfa.com/post/339 🔶حاشیه آیا وقت آن نرسیده که به آسیب های بیاندیشیم؟ یادداشتی در این باب: https://eitaa.com/rozaneebefarda/551 راستی٬ امروز چه کسانی در شمار دوستان بی شمار مدرسی محسوب می شوند؟ کدام افرادند که به تصریح مدرسی٬ در محافل خصوصی مثل اصلاح طلبان می اندیشند اما از ابراز آن بطور علنی پرهیز دارند؟! کدام تشکیلات حوزوی است که دست پرورده حلقه عماد باقی در قامت سخنگوی آنان مشغول افاضات است تحولات حوزوی را در پی بگیرید:👇 @rozaneebefarda
تکرار تلخ فعالیت باند در حوزه علمیه قم و را بشناسیم و بگیریم! 💥اختصاصی @rozaneebefarfa 🔻🔻🔻 وقتی یادداشت ( https://eitaa.com/rozaneebefarda/570) درباره و یادداشت خودش درباره تلاش او در این بیش از ۱۰ ساله اخیر را خواندم یکه خوردم. به ناگاه یاد ماجرای باغ سلیمان خان و نقش سید اسدالله در بیوت حوزه نجف افتادم. مجمع سلیمان خان میکده به ریاست اردشیر ریپورتر تشکیل گردید و اکثر اعضای آن بابی یا بهایی بودند و در حدود ۱۳۲۱ق، سه سال پیش از وقایع مشروطه، در تهران تشکیل گردید. خرقانی از ارکان این تشیلات بود و از سوی این تشکیلات ماموریت یافت به حوزه نجف برود. او که از بابی‌های نهان‌روش بود، به نجف رفت و کم کم در بیوت نجف خصوصا بیت آخوند خراسانی نفوذ کرد. وی انجمنی مخفی در نجف راه انداخت که نیروهایی را که زمینه انحراف را داشتند، جذب میکرد و آنها را اموزش میداد و خوراک فکری‌ای مانند روزنامه حبل المتین کلکته و کتاب‌های روشنفکران ایرانی را در اختیارشان قرار می‌داد. (تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، مهدی ملک‌زاده، ج۴، ص۲۳۹و۲۴۴-۲۴۵) او در دوران مشروطه موفق شد که ثمره تلاشش را ببیند و در بیت آخوند سخت مورد اعتماد افرادی چون دو فرزند آخوند میرزا احمد و میرزا مهدی و دامادش شیخ اسحاق آیت الله‌زاده رشتی قرار گرفت و در مواقع حساس مشاوره می‌داد. او در همین دوران موفق شد که به تدریج وجهه شیخ نوری و سایر شریعت خواهان ایران را نزد آخوند و سایر مراجع نجف خراب کند و مطالبات دقیق و عمیق آنها را در حد دعواهای شخصی برای کسب قدرت، تقلیل دهد. (مبارزه با محمدعلی‌شاه، به کوشش ایرج افشار، ص۴۲۶-۴۲۷) اعلامیه‌ها و فتاوایی هم از سوی خرقانی در تایید افراد ناسالم و در مقابله با افراد سالم گرفته شد که اثار مخربی در مشروطه ایران به جا گذاشت. خرقانی در نامه‌ مخفیانه گزارشی که به تقی‌زاده در تهران نوشته بود، در انتهای نامه اشاره کرده که هر چه از نامه‌ها و فتاوا لازم دارید، بیان کنید تا از اینجا بگیرم و برای شما بفرستم! که این نشان از عمق تاثیراتی که خرقانی در نجف به جا گذاشت. (اوراق تازه‌یاب مشروطیت، به کوشش: ایرج افشار، ص۴۴۵و۴۷۴) میثم عبداللهی روزنه٬ دریچه ای به تحولات حوزه علمیه قم 👇 @rozaneebefarda